Memòria 2021

Fundación Bancaja
Rafael Alcón Traver

Rafael Alcón Traver
President de la Fundació Bancaixa

Carta del President

L’any 2021, que hem deixat enrere i al qual es refereix aquesta memòria, ha sigut un any en què la societat espanyola ha hagut de continuar convivint amb la pandèmia sanitària de la COVID-19, i també amb les conseqüències econòmiques derivades d’aquesta. Eixe difícil entorn, i les restriccions que han portat aparellades, han condicionat la gestió de les organitzacions. La Fundació Bancaixa no ha sigut aliena a la repercussió que tal context ha tingut en l’activitat que, sens dubte, s’ha vist condicionada. Però, per a nosaltres, 2021 ha sigut també l’any d’aprendre a viure i a treballar amb la pandèmia, i amb la il·lusió i el compromís de tot l’equip humà de la Fundació ha sigut un any que ens ha deixat un balanç molt satisfactori.

Llegir carta completa

Carta del President

L’any 2021, que hem deixat enrere i al qual es refereix aquesta memòria, ha sigut un any en què la societat espanyola ha hagut de continuar convivint amb la pandèmia sanitària de la COVID-19, i també amb les conseqüències econòmiques derivades d’aquesta. Eixe difícil entorn, i les restriccions que han portat aparellades, han condicionat la gestió de les organitzacions. La Fundació Bancaixa no ha sigut aliena a la repercussió que tal context ha tingut en l’activitat que, sens dubte, s’ha vist condicionada. Però, per a nosaltres, 2021 ha sigut també l’any d’aprendre a viure i a treballar amb la pandèmia, i amb la il·lusió i el compromís de tot l’equip humà de la Fundació ha sigut un any que ens ha deixat un balanç molt satisfactori.

En eixe balanç que recollim en aquesta publicació té un protagonisme especial la nostra activitat de concessió de microcrèdits mitjançant l’empenyorament de joies, que en 2021 presentem a la societat amb la nova marca CrediMonte. És una nova marca per a un servei centenari d’inclusió financera que hem vingut prestant sota la denominació Mont de Pietat, i que seguim i continuarem prestant amb les mateixes garanties de professionalitat, solvència i competitivitat sota la marca CrediMonte. La seua rellevància, no obstant, va més enllà del propi servei que ofereix, perquè la seua activitat és la font principal de finançament dels programes socials i culturals de la Fundació Bancaixa.

Aquestos programes han continuat responent en 2021 a les que són les nostres dues àrees estratègiques d’actuació ―la cultura i l’acció social―, des de les quals hi treballem per a complir amb la nostra missió de contribuir al progrés de les persones i la societat a través de l’ús social de la cultura i sempre amb el focus posat en els col·lectius més vulnerables.

La nostra labor de promoció cultural, que descansa sobre el món de l’art a través de la producció d’exposicions, ha tingut un intens desenvolupament durant 2021 amb una programació que ha respost a la nostra premissa de promoure el millor art valencià, espanyol i internacional a través d’iniciatives singulars i de referència. Sota eixa premissa hem presentat exposicions que han portat a les nostres sales l’obra de grans mestres com Sorolla, Goya, Picasso, Francis Bacon, Lucian Freud i Joan Cardells, així com una mostra col·lectiva que va permetre exposar a València l’art britànic més contemporani amb grans noms com David Hockney, Anish Kapoor o Julian Opie, entre d’altres. En aquest àmbit, l’any va acabar per a nosaltres amb la inauguració al novembre d’una exposició històrica com ha sigut la que ha permés reunir l’obra de Jorge Oteiza i Eduardo Chillida per primera vegada en la història de l’art.

La col·lecció d’art de la Fundació Bancaixa ha sigut també en 2021 un pilar fonamental en el nostre compromís amb la cultura. Amb l’objectiu fonamental d’acostar els seus fons artístics a la societat, obres de la nostra col·lecció no sols han sigut presents en les exposicions pròpies de 2021, sinó que també hem continuat col·laborant amb altres museus i centres de referència mitjançant la cessió de peces d’artistes com Picasso, Sorolla, Manolo Valdés, Antoni Miró, José Capuz o Vicent Macip.

Convençuts de la necessitat d’aconseguir que cap col·lectiu quede exclòs de l’experiència de l’art, des de la Fundació Bancaixa i a través de la nostra àrea d’acció social, hem mantingut durant tot l’any els nostres programes de tallers didàctics vinculats a les exposicions que han tingut com a beneficiaris a escolars, persones amb diversitat funcional, persones en risc d’exclusió social i persones majors.

Juntament amb l’ajuda directa a col·lectius més desfavorits amb activitats pròpies, la nostra àrea d’acció social ha continuat amb la línia tan característica de la Fundació Bancaixa consistent a ajudar als que ajuden. Això és el que durant 2021 hem fet mitjançant les convocatòries anuals d’ajudes que desenvolupem al costat de CaixaBank per a donar suport a eixa valuosa xarxa d’entitats socials nascudes de la iniciativa de la societat civil i que hi treballen per a poder llegar a les futures generacions una millor societat en àmbits tan essencials com la inclusió social, la integració de persones amb discapacitat i la conservació del medi ambient.

No obstant això, el balanç més important de l’activitat de la Fundació Bancaixa no és tant el que hem fet sinó les persones a les quals hem arribat. Eixes més de 686.000 persones beneficiàries de la nostra acció social i cultural durant 2021 són les que donen sentit al treball compromés i il·lusionant de l’equip de la Fundació Bancaixa.

Rafael Alcón Traver
President de la Fundació Bancaixa
Tornar

La Fundació

La nostra missió

La missió de la Fundació Bancaixa és la contribució al progrés de les persones i la societat a través de l’ús social de la cultura, amb especial incidència en els col·lectius més vulnerables, mitjançant l’explotació sostenible del patrimoni artístic i immobiliari, dins de l’àmbit d’actuació definit en els estatuts fundacionals, així com la inclusió financera dels col·lectius més vulnerables.

La nostra visió

La visió defineix quin tipus d’entitat volem ser: ser una entitat de referència en l’àmbit social i cultural, garantitzant l’accés de tots els col·lectius; amb projecció a llarg termini; sostenible econòmicament; sòlida i rigorosa; ser reconeguda per qualitats de transparència, prestigi i fiabilitat; independent en la gestió i desenvolupament de les seues funcions en tots els seus àmbits; tolerant i plural.

Els nostres valors

Una mirada a 2021​

La pandèmia sanitària de la Covid-19 i les restriccions pròpies d’aquesta han condicionat de nou l’exercici 2021, modificant en moltes ocasions el ritme diari d’activitat. La Fundació Bancaixa, que ha mantingut com a prioritat la seguretat dels seus usuaris i visitants, ha continuat llançant propostes i accions que en eixe complex context s’han convertit en fites per a la institució.

Una mirada a 2021​

La pandèmia sanitària de la Covid-19 i les restriccions pròpies d’aquesta han condicionat de nou l’exercici 2021, modificant en moltes ocasions el ritme diari d’activitat. La Fundació Bancaixa, que ha mantingut com a prioritat la seguretat dels seus usuaris i visitants, ha continuat llançant propostes i accions que en eixe complex context s’han convertit en fites per a la institució.

Beneficiaris

En 2021, quasi 687.000 persones van ser usuàries de les activitats de la Fundació Bancaixa. L’àrea amb un major percentatge de beneficiaris va ser la d’Acció Social, amb un 64,09% del total, arribant a més de 440.000 beneficiaris.

Les nostres àrees d’intervenció

a.Acció Social

Acció Social

Programes d’inclusió, diversitat funcional, medi ambient, formació i investigació.

Convocatòries.
Ajudem als qui ajuden.

Concessió d’un total de 42 ajudes a entitats de la Comunitat Valenciana que desenvolupen els seus projectes en les àrees de l’exclusió social i la cooperació internacional al desenvolupament.

En el camp de l’exclusió social, s’han secundat 30 projectes encaminats a la inclusió social de col·lectius que es troben en situació d’extrema vulnerabilitat: aturats de llarga duració, famílies sense recursos i infància, persones sense llar, immigrants, així com persones amb addiccions i població reclusa i ex reclusa.

En l’àmbit de la cooperació internacional han sigut 12 les iniciatives beneficiàries de les ajudes. Aquestes iniciatives es destinen al desenvolupament productiu, l’atenció primària en salut, la prevenció, el foment de l’educació i el desenvolupament d’infraestructures socials bàsiques.

Convocatòria d’impuls a associacions que desenvolupen projectes d’inclusió social i integració laboral de persones amb diversitat funcional orientats a la formació professional, la inserció laboral, la creació d’ocupació, la promoció de l’autonomia personal i el suport psicosocial a l’entorn familiar.

En 2021, el programa ha concedit ajudes a 15 entitats socials de la Comunitat Valenciana. El 40% de les iniciatives secundades enguany correspon a projectes d’integració laboral, mentre que els projectes centrats en la inclusió social suposen un 60% del total. La convocatòria ha permés col·laborar amb nou entitats a la província de València, cinc a Alacant i una a Castelló.

Aquest programa ha donat suport a 10 entitats de la Comunitat Valenciana les iniciatives de les quals estan encaminades a la protecció de la biodiversitat, el foment de l’economia circular, la innovació ambiental i el desenvolupament rural.

En l’àmbit de la biodiversitat, es contemplen projectes que fomenten la conservació, el restabliment i l’ús sostenible dels ecosistemes. Les iniciatives de promoció de l’economia circular s’orienten a la reducció i reciclatge de residus. En el terreny de la innovació ambiental, s’aborden projectes d’innovació tecnològica que permeten reduir o evitar el mal ambiental. Respecte al desenvolupament rural, projectes que previnguen la despoblació rural a través de la generació d’ocupació verda, sota un enfocament de gestió sostenible dels recursos i de generació d’impacte social i ambiental positiva.

Tallers didàctics.
Educar i integrar a través de l'art.

En els tallers socials per a persones amb capacitats diferents es potencia el desenvolupament i la integració d’aquest col·lectiu. Es dirigeixen a persones amb qualsevol mena de discapacitat i tenen com a objectius concrets potenciar l’autoestima, la creativitat, la psicomotricitat fina i, en definitiva, millorar la seua qualitat de vida a través de l’art, utilitzant tècniques i materials adaptats.

Aquests tallers socials es dirigeixen a persones en risc d’exclusió social, facilitant a aquest col·lectiu l’accés a activitats culturals i d’oci i, en definitiva, fomentant la inclusió.

En 2021 s’ha editat un catàleg imprés i digital, que recull una mostra dels treballs realitzats en els tallers socials vinculats a l’exposició Antonio López. La publicació ofereix, en un recorregut per 50 creacions, un ampli ventall d’obres ideades i dutes a terme per persones amb diversitat funcional, així com col·lectius en risc d’exclusió de 34 organitzacions i entitats socials de la Comunitat Valenciana.

Els tallers per a escolars tenen com a objectiu fomentar el pensament crític a través de l’ús de les arts plàstiques. Es treballa en dues modalitats: la presencial i la virtual, nascuda aquesta última arran de la pandèmia de la COVID-19 i que s’ha desenvolupat a través de la plataforma Roblox. La Fundació ha dissenyat un recorregut virtual i interactiu que, mitjançant la guia a temps real de les monitores del taller, permet la difusió de les seues exposicions en l’entorn escolar.

Amb l’objectiu d’acostar l’art a residències i centres de persones majors que no poden acudir a visitar el nostre centre per problemes de mobilitat o desplaçament, des de la Fundació Bancaixa acostem la cultura als seus espais. En 2021 els tallers han estat vinculats a l’exposició Goya en la mirada de Picasso.

Dins del programa de mediació cultural, se ha realitzat el taller Exploradors d’Art, activitat dirigida a xiquets i xiquetes de 7 a 12 anys que té com a objectiu posar en pràctica la imaginació, la sensibilitat i el sentit crític; fomentar el pensament creatiu i el treball en equip i, en definitiva, estimular els sentits, potenciar la imaginació i la creativitat.

En 2021 s’han realitzat entorn de l’exposició de Sorolla. Dibuixant inesgotable.

Sensibilització social.
Una qüestió de diferents capacitats.

Iniciativa de sensibilització social que es desenvolupa cada any amb motiu del Dia Internacional de les Persones amb Discapacitat, el 3 de desembre. Amb l’objectiu d’avançar en la integració del col·lectiu i conscienciar de les diferents capacitats, es realitzen activitats centrades en l’experiència artística com a via per a la inclusió i dirigides tant a les persones amb qualsevol mena de diversitat funcional com al públic general.

02. Taller sense barreres.

L’activitat ‘Taller sense barreres’, entorn de l’exposició retrospectiva de Joan Cardells, va permetre que els tallers didàctics de la Fundació Bancaixa obriren les seues portes a la convivència entre escolars i persones amb diversitat funcional que van intercanviar els seus papers de monitors i alumnes.

03. Visita sensorial de persones amb diversitat funcional.

Visita sensorial de persones amb diversitat funcional a l’exposició Sorolla. Dibuixant inesgotable a través de l’ús de materials adaptats, descobrint i percebent els secrets d’alguna de les obres presents en el recorregut, i els va permetre veure i sentir les creacions de Sorolla mitjançant aspectes clau del seu treball com la perspectiva, el color, la llum o la textura.

04. Exposició: Dialogant amb Oteiza i Chillida.

L’exposició Dialogant amb Oteiza i Chillida: la línia que ens uneix va ser un projecte per al qual es va col·laborar amb 15 entitats socials valencianes que treballen la discapacitat i els usuaris de la qual van versionar obres de Jorge Oteiza i Eduardo Chillida.

05. Una mirada a l'art: tres relats audiovisuals.

A través dels canals digitals, es va difondre l’activitat ‘Una mirada a l’art: tres relats audiovisuals’ amb tres vídeos que relaten l’experiència de la visita a les nostres exposicions per part de persones amb diversitat funcional en un projecte coordinat per l’Associació in-Art.

  1. Sorolla. Dibuixant inesgotable: Veure vídeo
  2. Jorge Oteiza i Eduardo Chillida: Veure vídeo
  3. Joan Cardells: Veure vídeo

Col·laboracions i
altres actuacions.

#AspanionSocialArt és una iniciativa artística de caràcter solidari que involucra a personatges coneguts del món de l’art, la cultura o l’esport. El ninot icònic de Aspanion, Martín, es va transformar en ninot i es va replicar fins a huit vegades perquè les mans dels col·laboradors (esportistes d’elit, artistes urbans, etc.) crearen obres d’art úniques que han format part d’una exposició itinerant i que posteriorment serien subhastades.

La Fundació Bancaixa va acollir la mostra en el seu propòsit de sensibilitzar a la població sobre l’impacte del càncer infantil. Els diners recaptats per la subhasta es destinen als programes d’atenció psicològica, social i econòmica dirigits a les persones afectades per aquesta malaltia en la Comunitat Valenciana.

02. Ajudes a la investigació.

En la Fundació Bancaixa considerem el suport a la ciència un pilar bàsic per a aconseguir avanços que milloren la nostra societat. Per aquest motiu, mantenim una línia d’ajudes amb l’objectiu d’impulsar i afavorir la investigació biomèdica en la Comunitat Valenciana.

Aquest programa es realitza a través de la col·laboració amb centres d’investigació valencians de referència internacional, donant suport als seus projectes investigadors entorn dels grans reptes sanitaris de la nostra societat.

Durant 2021 hem desenvolupat les col·laboracions següents:

Col·laboració amb la Fundació Ernest Lluch i l’IVIE per a la realització del cicle titulat Crisi i catarsi: lliçons del COVID-19. Les crisis intenses van acompanyades amb freqüència de catarsi, és a dir, de reaccions emocionals que ajuden a abordar problemes postergats.

Aquest cicle de diàlegs reflexiona sobre si la pandèmia del Covid-19 podria exercir aquest paper perquè està significant una experiència per al món molt diferent de les viscudes en anteriors crisis sanitàries o econòmiques, tant per la seua intensitat com pel seu abast generalitzat. S’han abordat els efectes de la pandèmia des de diversos àmbits (política econòmica, geopolítica, medi ambient, salut pública, disrupció digital i cultura) per a extraure quins han sigut els ensenyaments que permetran evitar o minimitzar crisis futures.

04. Suport a la reinserció social.

Col·laboració amb la Fundación Arzobispo Miguel Roca. Proyecto Hombre Valencia per al programa Comunitat Terapèutica intrapenitenciària, que es desenvolupa en el Centre Penitenciari de Picassent.

Aquest programa té com a objectiu prevenir, tractar i integrar a persones amb problemes de drogodependència i altres addiccions. Així, centra la seua atenció en el tractament per a la deshabituació d’interns drogodependents durant el compliment de la seua condemna amb l’objectiu de preparar la seua reintegració a la vida en llibertat i dotar-los d’estratègies i recursos personals per a afrontar eixe canvi.

Les nostres àrees d’intervenció

b.Cultura

Cultura

El nostre objectiu: convertir la cultura en eina de transformació social.

Exposicions.
Una referència en el món de l'art.

Comissariada per Sofia Barrón, va mostrar al públic fins al 31 de juliol la relació d’amistat entre Joaquín Sorolla i José Benlliure, presentant una selecció d’obres dels pintors valencians del període d’entresegles al costat de la reproducció de correspondència mantinguda entre tots dos, procedent del Museo Sorolla i la Casa Museo Sorolla.

L’exposició, comissariada per Fernando Castro Flórez i que va poder visitar-se fins al mes de maig, va acostar al públic una de les facetes menys conegudes de Salvador Dalí, la d’il·lustrador, a través de la sèrie obra gràfica que va realitzar inspirada en l’obra literària Gargantúa i Pantagruel.

La mostra va oferir un recorregut per 25 litografies sobre paper japonés que mostren una galeria de personatges absurds i fantàstics que es representen entre la caricatura i la farsa.

Comissariada per Tomàs Llorens i Boye Llorens, l’exposició Antonio López va concloure el mes de febrer. La mostra, que va comptar amb la col·laboració del propi artista i del seu entorn familiar, va oferir una completa retrospectiva amb un recorregut per la pintura, el dibuix i l’escultura de l’artista des dels anys 50 fins a l’actualitat.

Aquesta exposició antològica va incloure també una secció dedicada a la pintora figurativa María Moreno, dona d’Antonio López, morta a principis de 2020 i que va suposar la primera ocasió en la qual han exposat junts tots dos artistes, al marge d’exposicions col·lectives al costat d’altres creadors.

L’escultura pública d’Antonio López va estar representada amb la peça Carmen dormida, instal·lada enfront de la façana de la Fundació Bancaixa a l’esplanada de la Plaça Tetuan.

Comissariada per Consuelo Luca de Tena i Lorena Delgado, aquesta exposició va ser una coproducció amb el Museo Sorolla i la Fundación Museo Sorolla, que va poder ser visitada des del 3 de febrer fins al 30 de maig.

La mostra va oferir una lectura de la presència de la figura femenina en la producció artística del pintor, deixant testimoniatge del paper de la dona en la societat espanyola de finals del segle XIX i principis del XX.

Integrada per més de mig centenar d’obres procedents de les col·leccions de Fundació Bancaixa, Museo Sorolla, Fundación Museo Sorolla, Museo del Prado, Diputació de València, Museu de Belles Arts de València, Colección Abelló, Colección BBVA, Colección Pedrera Martínez, Colección Álvarez de Miranda i la Universidad Complutense de Madrid, entre d’altres col·leccions públiques i privades.

L’exposició revelava que la presència femenina és abundant i variada en la producció de Sorolla, sensible a qualitats estètiques, però, sobretot, a altres qualitats com la seua valentia o fortalesa.

L’exposició, realitzada en col·laboració amb la Fundación Ibercaja, va ser oberta al públic el 31 de març i es va poder visitar fins al 25 de juliol. La mostra, comissariada per Lola Durán, es va centrar en la presència del llegat de Francisco de Goya en la producció de Pablo Picasso a través de la faceta com a gravadors d’aquestos dos creadors.

L’exposició va tindre lloc en el marc del 275 aniversari del naixement de Goya, mostrant-se una selecció de més de 250 obres, en la seua majoria gravats, que juntament amb pintures, fotografies i audiovisuals, confrontaven l’obra d’aquestos dos noms universals de la història de l’art i aprofundien en la influència que l’ideari de Goya va tindre en la producció de Picasso i en com va evolucionar al llarg de tota la seua vida: còpies i remedes en els seus anys de joventut, i inspiració, referències i interpretacions en la seua plenitud; i sempre sota un mateix esperit d’identificació i rivalitat.

El 28 de maig es va inaugurar l’exposició Francis Bacon – Lucian Freud. De profundis, oferint un recorregut per l’obra gràfica de tots dos artistes i posant el focus en quina actitud i quins temes van dedicar cadascun d’ells a aquesta faceta de la seua producció artística.

Comissariada per Belén Herrera Ottino, la mostra va analitzar les característiques d’aquestos dos artistes establint punts en comú en la seua obra gràfica, així com aspectes genuïns en cadascun d’ells. Una aproximació realitzada a través d’un recorregut per mig centenar de peces procedents de la Galeria Marlborough i col·leccionistes privats, a les quals es van sumar la reproducció de fotografies i projecció de documentals, exhibint l’ideari i l’univers creatiu d’aquestes dues figures clau del segle XX.

Les obres, datades entre 1975 i 1992 en el cas de Bacon i entre 1982 i 2007 en el cas de Freud, van permetre veure que tots dos artistes compartien temes com l’exploració de la soledat de l’ésser humà, el pas del temps, l’angoixa o l’aïllament.

El 17 de juny es va inaugurar aquesta mostra comissariada per Maya Binkin i Javier Molins, que va reunir el treball recent d’una vintena d’artistes de diferents generacions per als quals la ciutat de Londres ha jugat un paper molt important en la seua trajectòria artística. De manera cronològica es va mostrar el desenvolupament i la importància a nivell internacional de l’art contemporani britànic de finals del segle XX fins a l’actualitat.

L’exposició va mostrar una radiografia de la creació més contemporània d’un elenc d’artistes vius nascuts al llarg de cinc dècades, entre 1937 i 1978, format per David Hockney, Michael Craig-Martin, Phyllida Barlow, Sean Scully, Richard Deacon, Tony Cragg, Antony Gormley, Anish Kapoor, Cornelia Parker, Julian Opie, Grayson Perry, Yinka Shonibare, Jake i Dinos Chapman, Rachel Whiteread, Damien Hirst, Mat Collishaw, Rachel Howard, Jason Martin, Annie Morris i Idris Khan.

Es revelava l’escena artística actual londinenca a través d’un recorregut per mig centenar d’obres, la majoria inèdites a Espanya i algunes realitzades expressament per a la mostra, procedents dels propis artistes i de galeries i col·leccions internacionals com Gagosian Gallery, Hauser and Wirth, Goodman Gallery, Victoria Miró Gallery, Frith Street Gallery, Cristea Roberts Gallery, Science LTD, Modern Forms, Gallerie Lelong, Gallerie Thaddaeus Ropac, Colección Hortensia Herrero i John J. Studzinski, a les quals s’han sumat obres de la col·lecció de la Fundació Bancaixa.

L’exposició Joan Cardells, inaugurada el 23 de setembre, va permetre presentar una antològica d’un dels artistes valencians clau en l’art contemporani espanyol de la segona meitat del segle XX i principis del XXI. La mostra va ser la major retrospectiva realitzada fins ara de l’artista valencià, aportant una revisió de la producció de Cardells al llarg de la seua trajectòria artística en solitari des de 1976, quan abandona l’Equip Realitat, fins a poc abans de la seua mort en 2019.

Com a primera exposició després de la seua defunció, la mostra es va presentar com un homenatge a Joan Cardells a través d’un projecte expositiu que li va il·lusionar durant els últims mesos de vida. La retrospectiva va ser així mateix un tribut a l’historiador i crític d’art Tomàs Llorens Serra, comissari de la mostra al costat de Boye Llorens Peters, i qui va estar treballant en el projecte fins a la seua defunció el mes de juny passat.

L’exposició, integrada per dos centenars de peces datades entre 1976 i 2019 i amb presència d’obra inèdita, va mostrar el treball de Cardells en disciplines artístiques com l’escultura i el dibuix, i amb els materials habituals en la seua producció com el cartó cosit, la uralita, el ferro colat, el bronze, la cera, i el grafit sobre paper o marbre. La selecció d’obres reunides procedia d’una trentena de col·leccions públiques i privades, entre elles la de la Fundació Bancaixa.

La mostra, inaugurada el 8 d’octubre i produïda per la Fundació Bancaixa, el Museo Sorolla i la Fundación Museo Sorolla, va oferir per primera vegada a València un recorregut per la producció de dibuixos de l’artista valencià, mostrant la important presència d’aquesta tècnica en la trajectòria del pintor valencià.

Comissariada per Inés Abril i Mónica Rodríguez, l’exposició va mostrar més de cent dibuixos de Joaquín Sorolla. La selecció d’obra va permetre percebre l’evolució que experimenta el traç de l’artista i revela els aspectes que més el van preocupar en l’exercici de l’art. A través d’aquest conjunt van poder veure’s també els diferents usos que el pintor li va donar al dibuix. Sorolla no sols va utilitzar el mitjà gràfic com a pas previ a la seua obra pictòrica, a manera de preparació i exploració per als seus grans llenços. També va usar el dibuix com a fi en si mateix, com a pur entreteniment i també per a guardar record d’aquells als qui més volia: la seua família.

El 5 de novembre es va inaugurar aquesta històrica exposició produïda per la Fundació Bancaixa, que va presentar per primera vegada de manera conjunta l’obra de tots dos artistes bascos, marcant així una fita en la història de l’exhibició de la producció artística de dues figures clau en l’escultura europea del segle XX quasi vint anys després de la seua defunció.

L’exposició va comptar amb el consens i la col·laboració de les dues institucions legatàries de tots dos artistes: Fundación Museo Jorge Oteiza i Chillida Leku. La mostra va suscitar un diàleg entre les seues escultures, centrat en la producció realitzada durant dues dècades ―els anys 50 i 60― en les quals Oteiza i Chillida es van conéixer, van tindre relació d’amistat i cadascun va contemplar amb atenció i interés l’obra de l’altre. El recorregut expositiu, amb més d’un centenar de peces, va oferir una conversa entre els seus pensaments estètics i les seues realitzacions escultòriques, revelant en peus d’igualtat les metàfores paradigmàtiques d’Oteiza i les metonímies sintagmàtiques de Chillida.

La selecció d’obra es va realitzar des d’una perspectiva cronològica, iniciant-se en 1948 amb sengles viatges ―quan Oteiza torna a Espanya després de la seua llarga estada a Llatinoamèrica i Chillida marxa a París amb la voluntat de convertir-se en escultor―, i conclou en 1969 ―amb la culminació de l’estatuària del Santuari d’Arantzazu per part d’Oteiza i la instal·lació de la primera gran obra pública de Chillida a Europa davant l’edifici parisenc de la UNESCO―.

A les obres de la Fundación Museo Jorge Oteiza i Chillida Leku, es van sumar les procedents d’altres col·leccions públiques i privades com el Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, Museo de Bellas Artes de Bilbao, IVAM, Museo Guggenheim Bilbao, Colección Iberdrola, Fundació “la Caixa”, Santuario de Arantzazu, Colección Kutxa, Col·lecció d’Art Banc Sabadell, Cámara de Comercio, Industria y Servicios de Córdoba, Colección Banco de España, Museo Universidad de Navarra, Fundación María José Jove, Fundación Santander, Colección Hortensia Herrero, Colección Arango, Colección Daza Aristi, Abadia de Retuerta. Le Domaine, Fundación Azcona, Colecciones ICO, Galería Guillermo de Osma, Galería Michel Mejuto, Galería Carreras&Múgica, entre d’altres.

La mostra, que es va poder visitar fins a principis del mes de març de 2022, va viatjar a l’abril al Museo San Telmo de Sant Sebastià, oferint al poble basc l’oportunitat de poder gaudir fins a octubre de 2022 d’aquesta exposició que ja ha marcat una fita en la història de l’art contemporani europeu.

Col·lecció Fundació Bancaixa.
Conservació i difusió dels fons artístics.

01. Coproducció de l'exposició "Picasso i Valdés. Un diàleg amb la història de l'art".

En col·laboració amb la Fundación Cajamurcia es va presentar al setembre l’exposició Picasso i Valdés. Un diàleg amb la història de l’art en el Centro Cultural Las Claras de Múrcia. Comissariada per Javier Molins, la mostra estava integrada per més de mig centenar d’obres entre pintura, escultura, ceràmica i gravats, procedents de la Fundació Bancaixa, Fundación Cajamurcia, així com col·leccions privades.

Al llarg del recorregut expositiu, es podia contemplar la influència de grans mestres com Velázquez, Matisse, Rembrandt, Rafael i Goya, en les obres de Picasso i Valdés. L’exposició permetia descobrir al visitant les similituds en la manera de crear d’aquests dos grans artistes. La mostra recollia les semblances a l’hora de plasmar en les seues creacions les influències de la història de l’art, un dels motius centrals en la trajectòria artística de tots dos mestres.

02. Cessions temporals d'obres del patrimoni artístic.

  • MART – Museo di Arte Moderna e Contemporanea di Trento e Rovereto,
    Cessió de vint-i-cinc gravats de la Suite 347 de Pablo Picasso per a l’exposició Picasso, de Chirico and Dalí. A dialogue with Raffaello.

  • Museo Art Nouveau y Art déco. Fundación Manuel Ramos Andrade. Salamanca
    Cessió de les obres Otoño en la granja i Horno del palmeral de Elche, de Sorolla, per a l’exposició Tres visiones de España. Sorolla – Romero de Torres – Solana.

  • Museo Sorolla
    Cessió de l’obra Monja en oración, de Joaquín Sorolla, pllaura l’exposició Tormento y devoción.

  • Institut Valencià de Cultura. Museu de Belles Arts de Castelló
    Cessió de l’obra Lamentación ante el cristo muerto, de Vicent Macip, per a l’exposició permanent del museu.

  • Consorci de Museus de la C. V.
    Cessió de l’obra Niño de la Concha, de José Capuz, per a la mostra José Capuz Manzano en el Museu de Belles Arts de València.

  • Ajuntament d’Alcoi
    Cessió de les obres Parc Natural i Procés de Camuflatge, d’Antoni Miró, per a l’exposició de l’artista en la sala de la Fundación Caja Mediterráneo de l’IVAM-CADA ALCOI.

  • Diputación de Teruel. Museo de Teruel
    Cessió d’obres de Pablo Picasso i Pablo Gargallo per a l’exposició Picasso – Gargallo – Goya y Buñuel en el Museo de Teruel.

  • Fundación Ibercaja
    Cessió de la sèrie completa de la Suite Vollard de Pablo Picasso per a l’exposició Picasso. Diario íntimo per a la seua exhibició a les sales del Museo Goya i a la sala d’exposicions d’Ibercaja, Patio de la Infanta.
  • Edicions.
    De la sala al paper.

    Fundació Bancaixa compleix amb l’objectiu de promoure la difusió de la cultura i el patrimoni no sols mitjançant la realització d’activitats culturals, sinó també mitjançant l’edició de publicacions d’art que es converteixen en edicions de referència tant per als qui volen aprofundir en els temes que aborden com per als qui volen descobrir-los i endinsar-se en ells per primera vegada.

    En 2021 s’han realitzat catàlegs de les següents exposicions:

    • Sorolla. Femení plural
    • Goya en la mirada de Picasso
    • Francis Bacon – Lucian Freud. De profundis
    • London Calling. Art britànic hui. De David Hockney a Idris Khan
    • Joan Cardells
    • Sorolla. Dibuixant inesgotable
    • Jorge Oteiza i Eduardo Chillida. Diàleg en els anys 50 i 60

    Activitats i col·laboracions.
    Un espai per a la cultura.

    El 18 de maig, la Fundació Bancaixa se suma cada any a la celebració del Dia Internacional dels Museus. Amb el lema El futur dels museus: recuperar i reimaginar, la iniciativa de 2021 crea i comparteix noves pràctiques de creació de valor que contemplen el desenvolupament de models nous i híbrids de consum cultural. En aquest marc, la Fundació Bancaixa va convidar a gaudir, amb entrada gratuïta, les tres exposicions presents en la seua seu ―Sorolla. Femení plural, Goya en la mirada de Picasso i Sorolla i Benlliure. Pinzellades d’una amistat―, així com recórrer la mostra antològica d’Antonio López, clausurada al febrer, amb el llançament eixe dia d’una visita virtual interactiva en el nostre web.

    02. Open House València.

    La nostra seu va acollir la presentació de la tercera edició del festival internacional d’arquitectura Open House València, un projecte multidisciplinari i obert a tots que naix amb l’objectiu d’ajudar a viure i gaudir de l’arquitectura, el paisatge i l’art urbà de la ciutat impulsant noves maneres de contemplar-la i habitar-la.

    Dins d’aquest festival, es realitzen recorreguts per la ciutat i visites a edificis emblemàtics de València, com és la seu de la Fundació Bancaixa a València.

    03. Festival Biennal de les Arts "Ciutat Vella Oberta".

    El mes de novembre va tindre lloc la cinquena edició d’aquest festival, un projecte cultural amb vocació multidisciplinària que es duu a terme mitjançant convocatòria oberta i l’objectiu de la qual és dinamitzar l’escena artística de València formada per artistes, agents culturals i teòrics de l’art que comporten el teixit de la nostra xarxa social.

    La Fundació Bancaixa va participar amb la instal·lació en la nostra seu d’escultures d’artistes valencians com Vicente Ortí, Manu Martí, Joaquín Llorens, Kike Gordillo i Amparo Santamaría, que es van poder gaudir en el nostre centre fins a gener de 2022.

    Altres actuacions.
    Més cultura.

    01. Mostra Internacional de Mim a Sueca (MIM).

    La Fundació Bancaixa, al costat de l’Ajuntament de Sueca, la Generalitat Valenciana i l’Institut Valencià de Cultura, ha col·laborat un any més en la Mostra Internacional de Mim a Sueca, una col·laboració que es manté des dels orígens del certamen.

    L’edició de 2021 es va celebrar del 15 al 19 de setembre sota el lema Ens tornem a Mim-ar. El MIM és un dels festivals gestuals més important a nivell nacional, i així ho constata l’assistència de més de 25.000 espectadors en l’última edició i la cobertura informativa massiva que li atorguen els mitjans escrits i audiovisuals.

    El 5 de novembre es va donar a conéixer la fallada de la XXVI Edició del Premi Fundació Bancaixa de Narrativa Juvenil, emmarcat en els Premis Literaris Ciutat d’Alzira 2021, recaient en Josep Navarro i Santaeulàlia amb la novel·la Something. A aquests premis poden optar novel·les o recopilació de novel·les escrites en valencià destinades a lectors entre 14 i 17 anys.

    La Fundació Bancaixa va oferir de nou en 2021 el tradicional concert Retaule de Nadal, el programa del qual és interpretat per l’Orfeó Valencià, com és habitual des de la posada en marxa d’aquesta iniciativa fa més de 40 anys. En 2021 els concerts s’han celebrat a València, Sagunt i Sogorb.

    04. Festival Serenates.

    La Fundació Bancaixa va participar en el Festival Serenates, col·laborant amb la Universitat de València i l’Institut Valencià de Cultura. Aquest festival, nascut en la dècada dels 80 per a utilitzar el claustre de l’edifici històric de la Universitat com a marc per a oferir al públic valencià un festival musical d’estiu, ha passat a ser una excel·lent plataforma per a la promoció i la difusió de grups valencians. Els concerts es van celebrar en el Claustre del Centre Cultural La Nau des del 24 de juny fins a l’1 de juliol.

    El jurat va fallar els premis d’aquesta convocatòria amb la concessió del premi en la secció de temàtica lliure a Diego Pedra Benzal per la seua obra Segunda línea de mar. En la secció dedicada a les obres que tenen per tema aspectes de la comarca de l’Alt Palància o de l’Alt Millars, el guardó es va concedir a Ángel Herranz Rodrigo per l’obra Benito. Al certamen es van presentar un total de 154 fotografies de 59 autors participants.

    Les obres premiades, al costat d’una selecció del conjunt de fotografies presentades al certamen, van formar part de l’exposició que la Fundació Bancaixa va presentar a la Casa Garcerán de Segorbe a l’octubre de 2021.

    En la edición de 2021 de este certamen de fotografía, el jurado concedió el primer premio a Javier Arcenillas por la colección Guate. El segundo premio recayó en Rubén Llopis por la serie No se vende, se abandona, mientras que el tercer premio se concedió a la colección Blue Almost Green, presentada por Cristina Antón. El jurado otorgó también dos premios sociales, categoría destinada a los miembros de la agrupación fotográfica ARSE de Sagunto. El primero de ellos fue concedido a Juanjo Gallego y el segundo fue para Mercedes Martínez.

    Las obras premiadas, junto a una selección del conjunto de fotografías presentadas al certamen, formaron parte de la exposición que la Fundación Bancaja itinera en varios de sus centros de la zona del Camp de Morvedre.

    Les nostres àrees d’intervenció

    c.CrediMonte

    CrediMonte

    Un crèdit immediat i social.

    El Mont de Pietat de Fundació Bancaixa va ser fundat el 12 de maig de 1878 per la Reial Societat Econòmica d’Amics del País, gràcies a l’impuls de l’humanista Juan Navarro Reverter i al suport d’altres intel·lectuals de l’època com Cirilo Amorós i el Marqués de Campo.

    Com funciona

    Com funciona

    01.

    Qualsevol persona física, major d'edat i resident a Espanya pot accedir a aquesta mena de microcrèdit.

    02.

    El client que acudeix amb una joia a CrediMonte rep una valoració de la peça per part de gemmòlegs titulats.

    03.

    Una taxació professional i fiable que és la millor garantia per a obtindre un préstec en les millors condicions.

    04.

    En funció d'aquesta taxació es calcula la quantitat màxima del préstec, que serà de fins al 60% de la valoració obtinguda.

    05.

    L'import del crèdit s'entrega al client de manera immediata. El préstec és anual, renovable quantes vegades es vulga i el client pot recuperar la joia en qualsevol moment.

    06.

    El 97% de les joies depositades en CrediMonte són recuperades pels clients sense arribar-se a subhastar.

    Comunicació

    Imatge corporativa i d'activitats

    Durant 2021, es va desenvolupar el procés estratègic de llançament d’una nova identitat corporativa per al Mont de Pietat de Fundació Bancaixa. El treball de naming va concloure amb la denominació CrediMonte com a nova marca comercial. Aquest nom es va dotar també de nova identitat gràfica en la qual es va treballar amb una adaptació del nou logotip de Fundació Bancaixa amb l’objectiu de potenciar la unitat gràfica de totes les activitats de la Fundació.

    El següent pas va consistir en la implantació física de la nova marca en les oficines tant en retolació exterior com interior, així com el desenvolupament de vinils, papereria corporativa i els documents digitals de gestió.

    Durant l’any s’ha gestionat el disseny i producció dels elements d’imatge i difusió associats a totes les activitats de Fundació Bancaixa: banderoles, vinils, trasseres, rollers, photocalls, pancartes, fullets, mupis, lluminosos, bàners, invitacions o programes.

    Comunicación corporativa y digital

    Durante todo el año, las acciones de comunicación e imagen se extienden también al desarrollo, gestión y producción de todos los materiales de imagen asociados a las actividades de la Fundación Bancaja y del Monte. Así, se trabaja en la cartelería y señalética corporativa, en la gestión de campañas de publicidad y en la implementación de nuestra imagen corporativa en diferentes soportes: banderolas, vinilos, traseras, rollers, photocalls, pancartas, folletos, mupis, luminosos, banners o invitaciones.

    Especial relevancia ha tenido durante el ejercicio la adaptación e incorporación de la nueva identidad corporativa a diferentes soportes y las campañas asociadas a la reapertura de nuestros centros, tanto la sede principal de la Fundación Bancaja como las oficinas del Monte; y a la exposición Antonio López, que cosechó un notorio éxito.

    Comunicació corporativa i digital

    Durant l’exercici es van realitzar 77 enviaments d’informació a mitjans de comunicació. Com a resultat de l’estratègia de difusió a mitjans sobre temes relacionats amb la Fundació Bancaixa, en 2021 s’han aconseguit un total de 2.505 impactes en mitjans.

    0
    impactes
    0 %
    premsa escrita
    0 %
    mitjans digitals
    0 %
    ràdio
    0 %
    televisió

    En 2021 es va reforçar la capacitat de difusió de les activitats pròpies en la seu de la Fundació Bancaixa a València amb la implantació d’un sistema de cartelleria digital, que permet ampliar els missatges amb els quals arribem al públic que ens visita. La implantació ha consistit en la instal·lació de dues pantalles en la recepció de Tetuan i altres dues en la de Glorieta, en les quals es projecten vídeos breus de les activitats i serveis de la Fundació.

    La difusió de la Fundació Bancaixa té com a suport troncal el web propi (www.fundacionbancaja.es). Aquest portal és un expositor de les activitats en les dues àrees estratègiques de Cultura i Acció Social, així com de continguts corporatius estratègics.

    Dins del pla d’implantació en 2021 de la nova marca CrediMonte per al servei de Mont de Pietat de la Fundació Bancaixa, es va desenvolupar la primera fase de renovació de l’espai web d’aquest servei. El primer pas va suposar el registre del domini www.credimonte.es, que ha permés que aquest servei estratègic compte amb un domini principal propi.

    En 2021 hem aconseguit:

    0
    visites
    (58% més que l’any 2019)
    0
    pàgines consultades
    (increment del 91% respecte al 2019)

    A tancament de l’exercici 2021, el volum total de seguidors de la Fundació Bancaixa en Facebook, Twitter i Instagram ascendia a 23.493 persones amb la distribució següent:

    Durant 2021, els vídeos allotjats en el canal de Vimeo han registrat 6.000 reproduccions de 3.300 espectadors únics. En paral·lel, en el canal de Youtube, reactivat l’any 2020, s’han difós una vintena de vídeos que han aconseguit 58.191 visualitzacions.

    En el compte de Flickr, des de la seua creació en 2010, s’han pujat 13.206 fotografies sobre les activitats de Fundació Bancaixa, i s’han acumulat més de 3,2 milions de visites.

    0
    seguidors
    0
    seguidors
    0
    seguidors
    0
    reproduccions
    0
    visualitzacions
    0 m
    visites

    Presència mediàtica.

    Durant l’exercici es van realitzar 77 enviaments d’informació a mitjans de comunicació. Com a resultat de l’estratègia de difusió a mitjans sobre temes relacionats amb la Fundació Bancaixa, en 2021 s’han aconseguit un total de 2.505 impactes en mitjans.

    0
    impactes
    0 %
    premsa escrita
    0 %
    mitjans digitals
    0 %
    ràdio
    0 %
    televisió

    Cartelleria digital.

    En 2021 es va reforçar la capacitat de difusió de les activitats pròpies en la seu de la Fundació Bancaixa a València amb la implantació d’un sistema de cartelleria digital, que permet ampliar els missatges amb els quals arribem al públic que ens visita. La implantació ha consistit en la instal·lació de dues pantalles en la recepció de Tetuan i altres dues en la de Glorieta, en les quals es projecten vídeos breus de les activitats i serveis de la Fundació.

    Entorns web.

    La difusió de la Fundació Bancaixa té com a suport troncal el web propi (www.fundacionbancaja.es). Aquest portal és un expositor de les activitats en les dues àrees estratègiques de Cultura i Acció Social, així com de continguts corporatius estratègics.

    Dins del pla d’implantació en 2021 de la nova marca CrediMonte per al servei de Mont de Pietat de la Fundació Bancaixa, es va desenvolupar la primera fase de renovació de l’espai web d’aquest servei. El primer pas va suposar el registre del domini www.credimonte.es, que ha permés que aquest servei estratègic compte amb un domini principal propi.

    En 2021 hem aconseguit:

    0
    visites
    (58% més que l’any 2019)
    0
    pàgines consultades
    (increment del 91% respecte al 2019)

    Xarxes socials.

    A tancament de l’exercici 2021, el volum total de seguidors de la Fundació Bancaixa en Facebook, Twitter i Instagram ascendia a 23.493 persones amb la distribució següent:

    Durant 2021, els vídeos allotjats en el canal de Vimeo han registrat 6.000 reproduccions de 3.300 espectadors únics. En paral·lel, en el canal de Youtube, reactivat l’any 2020, s’han difós una vintena de vídeos que han aconseguit 58.191 visualitzacions.

    En el compte de Flickr, des de la seua creació en 2010, s’han pujat 13.206 fotografies sobre les activitats de Fundació Bancaixa, i s’han acumulat més de 3,2 milions de visites.

    0
    seguidors
    0
    seguidors
    0
    seguidors
    0
    reproduccions
    0
    visualitzacions
    0 m
    visites
    Scroll to Top